Mercedes-Benz 450SL 5.0

Rok produkcji:1978

Przebieg:213 450 km

Silnik:5025 cm3 ; 240 KM

Cena:35 000 EUR


Na Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie we wrześniu 1977 roku zaprezentowano 450 SLC 5.0, nowy topowy model gamy typu 107. Wielką nowością tego typu był całkowicie aluminiowy silnik o pojemności 5,0 litra, będący rozwinięciem sprawdzonego 4,5-litrowego silnika V8 z blokiem z żeliwa szarego. Nowy silnik miał zwiększoną pojemność skokową uzyskaną poprzez ponowne wytaczanie. Ważył o 40 kg mniej i przekonywał wyższym momentem obrotowym i wzrostem mocy o 240 KM. Środki zmniejszające masę nie ograniczały się do silnika; uwzględniono również nadwozie: maska ​​silnika, pokrywa bagażnika i oba zderzaki były z aluminium. W połączeniu ze standardowymi felgami ze stopów lekkich uzyskano dalszą redukcję masy o ponad 80 kg. Z zewnątrz 450 SLC 5.0 można było rozpoznać po dyskretnym przednim spojlerze, czarnym plastikowym spojlerze tylnym i jednolitej szarej powłoce lakierniczej pod bocznymi paskami ochronnymi. Jednak głównym celem stosowania tych części dodatkowych, dość nietypowych dla Daimler-Benz, nie była poprawa optyczna. Decydująca była znacznie zmniejszona ujemna siła nośna na przedniej i tylnej osi, osiągnięta za pomocą obu spojlerów. Produkcję seryjną modelu 450 SLC 5.0 rozpoczęto w maju 1978 roku. Gama roadsterów SL nie miała odpowiednika. Zdobyto cenne doświadczenie przy produkcji silników, co nie zawsze przebiegało bez problemów. Ponieważ praktyczne testy samochodu produkcyjnego przeprowadzone przez klientów nie przyniosły żadnych negatywnych niespodzianek, a wszystkie 5-litrowe coupé zostały pozytywnie ocenione przez kierowców, nic nie stało na przeszkodzie zastosowaniu w seryjnie produkowanej Klasie S silników wykonanych w całości z aluminium. Dlatego niskonakładowy model 450 SLC 5.0 funkcjonował jako technologiczny prekursor i pionier w produkcji na dużą skalę.

Na tle możliwych do wyobrażenia zajęć sportowych w 5-litrowym coupé, pojemność skokowa wynosząca 5025 cm3 nie została odpowiednio dobrana pod względem homologacyjnym. Aby nie pozostać w tyle, otwór zmniejszono o 0,5 mm, co dało całkowitą pojemność tłoka wynoszącą obecnie 4973 cm3. Zmodyfikowany silnik o zmniejszonej pojemności skokowej stosowany był w produkcji standardowej od maja 1979 roku. Dzięki swoim potencjałom w zakresie osiągów i ceny 5-litrowe coupé z pewnością spełniło swoją rolę jako specjalność techniczna i ekskluzywny model. Jednak w odniesieniu do 2769 wyprodukowanych samochodów możemy mówić o pewnej ekskluzywności.