Mercedes-Benz 280SL

Rok produkcji:1970

Przebieg:5000 km

Silnik:2778 cm3 ; 170 KM

Cena:85 000 EUR


Salon samochodowy w Genewie w marcu 1963 roku stał się areną niezwykłego debiutu, który był szeroko relacjonowany w mediach: Daimler-Benz zaprezentował Type 230 SL nowy samochód sportowy, który miał zastąpić jednocześnie dwa modele z poprzedniego programu sprzedaży: 190 SL i 300 SL. W pewnym sensie nowy model stanowił coś w rodzaju kompromisu: 230 SL, oznaczony wewnętrznie kodem W 113, nie był ani nieodwracalnie twardym roadsterem, ani łagodnym sportowym samochodem bulwarowym – był raczej wygodnym dwumiejscowym samochodem GT zapewniającym doskonałe właściwości jezdne i maksymalne bezpieczeństwo jazdy. Poza rozstawem osi – magiczna miara 2400 mm została przejęta bez zmian – nowy SL nie miał prawie nic wspólnego ze swoimi dwoma poprzednikami. Od listopada 1967, SL był wyposażony w silnik o pojemności 2,8 litra. W porównaniu z 250 SL moc silnika została zwiększona o 20 KM, a moment obrotowy był o 10 % wyższy. Oprócz znaczka z oznaczeniem modelu, 280 SL można było odróżnić od dwóch poprzednich modeli jedynie po kołpakach. W ciągu ośmiu lat zbudowano łącznie 48 912 samochodów z trzech modeli SL serii 113. Ze względu na charakterystyczny kształt dachu modele samochodów sportowych 230 SL, 250 SL i 280 SL są obecnie powszechnie znane jako „Pagoda”. 

Prezentowany egzemplarz pochodzi z końca produkcji, fabrykę opuścił w sierpniu 1970. Po renowacji wykonanej w 2015 roku, był użytkowany przez jednego z członków Pagoda SL Klub Polska i przez te lata jako projekt był skutecznie dopracowywany. Samochód jest odrestaurowany zgodnie ze sztuką, lecz nie jest to stan „konkursowy”, od strony mechanicznej wszystko działa bez zarzutu i pozwala czerpać wiele radości z jazdy.